Wat is een alt-tekst

Een alt-tekst is een tekst die als het ware achter een afbeelding op het internet hangt. Deze zijn voor mensen meestal niet te zien, maar Google leest ze wel. Dat is handig omdat Google de afbeelding zelf niet ziet. Een alt-tekst is ook bedoeld voor mensen met een visuele beperking, zij kunnen door die alt-tekst met speciale apparatuur lezen wat er op de afbeelding te zien is.

alt-tekst
Geplaatst in Web Getagd met

Webteksten schrijven

Webteksten zijn hele andere teksten dan teksten op papier. Het is dan ook niet aan te raden zomaar een ‘papieren tekst’ op je website te kopiëren, maar wat kun je dan wel doen?

Maak het de lezer gemakkelijk en houd het kort

Lezers op het internet nemen meestal niet de tijd om hele lappen tekst op een website te lezen, ze scannen een pagina als het ware. Zorg daarom voor structuur op je pagina en help je bezoeker de informatie te vinden die hij zoekt, door de belangrijkste informatie bovenaan te zetten.

Gebruik tussenkoppen

Tussenkoppen maken een pagina niet alleen overzichtelijker, ook Google kan deze koppen goed vinden. Maak je koppen daarom niet alleen maar vet, maar gebruik echt de code voor koppen, het liefst H2. H1 en H2 worden namelijk het beste gevonden door Google, maar H1 wordt vaak al gebruikt voor de paginatitel en die is vaak wat groter dan de tussenkoppen.

gebruik afbeeldingen

Gebruik afbeeldingen

Zorg dat je pagina levendig is. Wissel je tekst af met bijpassende afbeeldingen en voorzie die natuurlijk van een zogenaamde alt-tekst.

Gebruik lijsten

Met een opsomming is direct duidelijk welke onderdelen je benoemt maar overdrijf niet, een pagina met alleen maar lijsten is ook niet aantrekkelijk om te lezen.

  • Houd het kort
  • Tussenkoppen
  • Afbeeldingen
  • Lijsten
  • Zoekwoorden
  • Links
  • Call to action

Gebruik zoekwoorden

Ga voordat je je webtekst schrijft eens na waarop mensen googelen en verwerk deze woorden in je tekst. Overdrijf dit niet, je schrijft vooral voor je lezers en niet voor Google.

Meer details? Gebruik een link

Je hebt een korte en duidelijke tekst, maar vaak wil je toch meer informatie geven. Maak dan een link naar gerelateerde webpagina’s.

Call to action

Maak het de lezer gemakkelijk contact met je op te nemen. Dit kan door een link naar je contactformulier: ‘neem gerust contact met ons op’ of door een opvallende knop.

Geplaatst in tekst, Web Getagd met

Wat zijn cookies eigenlijk

Een cookie is een klein tekstbestandje dat een website op de harde schijf van een computer zet op het moment dat iemand de website bezoekt. De belangrijkste functie hiervan is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden.

Functionele cookies

Voor functionele cookies hoef je geen toestemming te vragen. Het is ook niet nodig om te melden dat ze op je website staan. Ze onthouden bijvoorbeeld logingegevens en bij een webshop ook wat gebruikers in hun winkelwagentje hebben. Meld in de privacyverklaring op je website wel dat deze cookies aanwezig zijn.

cookies op een website

Analytische cookies

Analytische cookies meten alle data die zijn terug te vinden in Google Analytics. Deze cookies meten bijvoorbeeld het aantal bezoekers van een website, de tijd dat ze op de website verblijven en welke pagina’s ze bekijken. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ziet IP-adressen ook als persoonsgegevens, maar als je gegevens anonimiseert, is het niet nodig om toestemming voor plaatsing te vragen. Meld ook deze cookies wel in je privacyverklaring.

Tracking cookies

Met tracking cookies verzamel je data over het surfgedrag van de bezoeker van je website. Die data kunnen worden gebruikt voor het efficiënt plaatsen van advertenties. Voor tracking cookies moet je expliciete toestemming van de bezoeker van je website vragen.
Als de bezoeker deze toestemming geeft, slaat de website een cookie op en geldt de toestemming zolang deze cookie op iemands computer staat. Als iemand geen toestemming geeft voor het plaatsen van een cookie, is het mogelijk dat niet alle functionaliteiten van de website werken en soms is dan zelfs de hele website niet te bekijken. Dit laatste is niet toegestaan bij websites van overheidsinstellingen.

Geplaatst in Web Getagd met

Hoe herken je phishing

Jezelf beschermen tegen online oplichting hoeft niet lastig te zijn. Je kunt phishingmails vaak aan een aantal zaken herkennen.

Wie is de afzender?

De naam van degene die de e-mail verstuurt, is gemakkelijk aan te passen, een vreemde mail hoeft dus echt niet van een bekende te komen. Kijk verder naar het e-mailadres van de afzender, klik daarvoor op de naam van de afzender. Als de domeinnaam, het deel achter de ‘@’, niet overeenkomt met de officiële website, dan is de e-mail waarschijnlijk nep. Het is ook mogelijk dat niet alleen de naam, ook het e-mailadres is gekopieerd. Blijf daarom altijd alert en open niet zomaar links en bijlages.

Waar leidt een link naartoe?

Check een link naar een betaalpagina of een inlogpagina klikt voor je erop klikt. Laat je cursor boven een link zweven, maar klik nog niet. Je kunt dan het internetadres zien, controleer of je geen vreemde dingen ziet. Op https://checkjelinkje.nl kun je controleren waar een link naartoe gaat.

Wat wordt er gevraagd?

Vaak proberen criminelen allerlei privégegevens te achterhalen, zoals je gebruikersnaam en wachtwoord of je pincode. Een officiële instantie of bedrijf vraagt nooit om dit soort gegevens, geef ze dus niet door!

Taalgebruik

Het taalgebruik van phishingmails wordt steeds beter, maar vaak zitten deze berichten vol spelfouten en kromme zinnen.

Ben je klant of heb je je ergens voor opgegeven?

Phishingberichten bestaan steeds vaker uit betalingsherinneringen, track & trace links en winacties. Als je geen klant bent of je niet hebt opgegeven voor een is het waarschijnlijk phishing. Bij twijfel kun je contact opnemen met het betreffende bedrijf, maar gebruik daarvoor niet de link of de contactgegevens in het bericht. Zoek zelf het juiste telefoonnummer of e-mailadres op. Laat je ook niet opjagen als iets zogenaamd snel moet.

Fraude melden Ben je toch slachtoffer geworden van online fraude? Meld dit dan via https://www.fraudehelpdesk.nl

Geplaatst in Web Getagd met

WordPress.com en WordPress.org

Kies ik voor WordPress.com of voor WordPress.org en wat is eigenlijk het verschil?

WordPress is er in twee soorten; de versie die je zelf kunt installeren op een eigen domein (WordPress.org) en de gratis dienst van WordPress.com.

WordPress.com

Op WordPress.com kun je gratis een website aanmaken. Je domeinnaam is dan bijvoorbeeld mijnnaam.wordpress.com.
Er zijn allerlei thema’s, je kunt afbeeldingen uploaden, tekst toevoegen en nog veel meer, maar de mogelijkheden zijn beperkter dan als je de installatiebestanden download bij WordPress.org.
Verder heb je veel minder vrijheid in het gebruik van plugins en dus van verschillende functionaliteiten.
Bovendien er is op WordPress.com een beperkt aantal thema’s beschikbaar en worden updates en back-ups centraal geregeld, je hebt er zelf geen omkijken naar.

WordPress.org

Op WordPress.org download je gratis de software van WordPress, die je vervolgens op je eigen domein installeert. Je domeinnaam is dan bijvoorbeeld mijndomein.nl.
Op deze manier heb je veel meer mogelijkheden om je site naar eigen wens in te richten omdat je via plugins allerlei functionaliteiten aan je site kunt toevoegen. Denk aan kalenders, formulieren social media iconen of reactiemogelijkheden. Ook is het mogelijk een eigen thema te gebruiken.
Bij een WordPress site op je eigen domein ben je zelf verantwoordelijk voor back ups en updates.

De voor-en nadelen op een rij

WordPress Heino, Zwolle, Raalte, Salland, Oost-Nederland

Voordelen WordPress.com

  • Het is in principe gratis te gebruiken
  • Gemakkelijk zelf op te zetten
  • Updates en back-ups zijn centraal geregeld

Nadelen WordPress.com

  • Een domeinnaam met WordPress erin
  • Alleen thema’s van WordPress.com beschikbaar
  • Beperkt functionaliteiten (plugins) toe te voegen

Voordelen WordPress.org

  • Een grote hoeveelheid thema’s bechikbaar
  • Meer functionaliteiten (plugins) mogelijk.
  • Totale controle over je website

Nadelen WordPress.org

  • Iets meer technische kennis nodig
  • De hosting en een domeinnaam moet je zelf regelen
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor backups en updates

Kiezen voor WordPress.com of WordPress.org

Om WordPress te leren kennen, is beginnen met WordPress.com een goede optie, maar voor een professioneel ogende en werkende website zou ik kiezen voor WordPress.org.
Je hebt dan een eigen domeinnaam en veel meer mogelijkheden om je site uit te breiden met allerlei functionaliteiten. Bovendien kun je zelf de lay-out van je website bepalen.

Meer weten over WordPress? Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen.

Geplaatst in Web Getagd met

IPv6

Weet de gemiddelde internetgebruiker wat IPv4 en IPv6 betekent?
Ik tot vorige week niet. Mijn website was thuis ineens niet meer bereikbaar en naar later bleek elders wel. Wat bleek? Mijn werkplek loopt via IPv6 en dat was niet geactiveerd, waardoor ik op deze plek mijn website niet meer kon bereiken.

Via Wikipedia kwam ik erachter dat IPv6 staat voor Internet Protocol versie 6, het internetprotocol voor het gebruik van IP-adressen. Het is de opvolger van IPv4. De tussenliggende versie IPv5 was een experimentele aanvulling op IPv4, maar deze werd nooit geïmplementeerd.
IPv6 is onder andere ontwikkeld om de beperkingen en tekortkomingen van IPv4 te verhelpen. Met name het tekort aan beschikbare IP-adressen levert een enorm probleem op: binnen de systematiek van IPv4 zijn ongeveer 4 miljard adressen beschikbaar, terwijl er onder IPv6 een bijna onuitputtelijke voorraad adressen is: voor elke aardbewoner zijn er ongeveer 50 quadriljard beschikbaar.

Geplaatst in Web Getagd met ,

Welke Officeversie heb ik eigenlijk?

Soms wil je weten welke Officeversie je hebt. Als je bijvoorbeeld een training over het gebruik van een Office-applicatie wilt volgen, is het wel handig om te weten waarmee je eigenlijk werkt.

Excel

Gelukkig is deze versie eenvoudig te achterhalen. Je opent een willekeurige Office-toepassing, bijvoorbeeld Word of Excel. Klik dan linksboven op ‘Bestand’ en vervolgens linksonder op ‘Account’. Je ziet dan onder ‘Productgegevens’ je Officeversie.

Geplaatst in tekst Getagd met , ,

Autocorrectie gebruiken

Ken je dat? Je bent druk aan het tikken en je maakt steeds dezelfde tikfout of je bent een vergadering aan het uitwerken, waarin lange lastige woorden voorkomen. Ik houd van opschieten en maak daarom toch regelmatig tikfouten. Het kost alleen maar meer tijd om deze fouten te verbeteren, daarom zit mijn computer vol autocorrectie. Erg handig.

Hoe werkt autocorrectie

De gemakkelijkste manier om woorden aan je autocorrectiebestand toe te voegen is door met je rechtermuisknop op het foutieve woord te klikken. Kies voor ‘Toevoegen aan autocorrectie’ en daarna voor het woord dat je bedoelt. Deze fout zal in ieder geval niet meer in je teksten terechtkomen. Je kunt ook via Bestand > Opties > Controle> Autocorrectieopties aangeven welk woord je door een ander woord wilt vervangen:

autocorrectie

Vooral voor lange woorden is dat erg handig. Zeg nou zelf, struikel jij nooit over woorden als ‘exploitatieoverzicht’? Ik tik ‘eo’ in en voilà: exploitatieoverzicht. Op den duur raak je gewend aan je eigen afkortingen. Het wordt pas een ‘probleem’ als iemand anders op jouw computer wil werken, die krijgt dan de meest onverwachte woorden op zijn of haar scherm.

Gebruik je bovengenoemde route vaak, dan kan het handig zijn het autocorrectiescherm rechtsboven aan je werkbalk Snelle toegang te plaatsen.

werkbalk snelle toegang

Dit doe je door op het pijltje te klikken en daarna op ‘Meer opdrachten’:

Selecteer dan in het linker vak de optie die je in je werkbalk Snelle toegang wilt plaatsen en klik op ‘Toevoegen’. Op die manier heb je alle functies die jij vaak gebruikt direct bij de hand.

Geplaatst in tekst Getagd met

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Je verstuurt een interessante nieuwsbrief met activiteiten van het plaatselijke buurthuis, maar die blijkt bij sommige mensen in de spambox terecht te komen. Hoe voorkom je dat?

Dit is nooit helemaal te voorkomen, maar je kunt wel iets doen om de kans kleiner te maken dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien en zo niet bij je geadresseerde onder de aandacht komt. Je kunt ontvangers waarvan je weet dat bij hen de nieuwsbrief in de spambox terecht komt vragen jouw nieuwsbrief als geen spam aan te merken, maar het is natuurlijk beter ervoor te zorgen dat je mail überhaupt niet in de spambox terechtkomt.

Een nieuwsbrief versturen
Lees meer ›
Geplaatst in Web Getagd met , ,

Optimaliseer je afbeeldingen voor Google

Zoekmachines kunnen geen afbeeldingen lezen. Daarom is het belangrijk tekst toe te voegen. Met optimale beschrijvingen van je afbeeldingen kan je hoger komen in de zoekresultaten van Google. Google kan niet zien wat er op je afbeeldingen staat, maar het indexeert wel de omschrijving van een afbeelding. Ook op die manier kan je site worden gevonden.

Een logische beschrijving van je afbeelding

naamgeving afbeeldingen

Geef afbeeldingen een beschrijvende logische naam. Dus niet foto1.jpg of iets dergelijks maar noem een foto van je bedrijf bijvoorbeeld mijnbedrijf.jpg.

Gebruik de alt-tag

De alt-tag wordt getoond als een afbeelding niet laadt of nog niet is geladen. Zo kan iemand toch al een indruk krijgen van wat er op de afbeelding staat. Bovendien ‘ziet’ Google deze tekst ook.

De title-tag

Je kunt ook een titel gebruiken. De title-tag is de tekst die je ziet als je met je muis over een afbeelding gaat. Hiermee kan je afbeeldingen duidelijker maken voor je bezoekers. Door sleutelwoorden toe te voegen, hebben deze tags ook invloed op de ranking van je site. Je kunt in de titel een wat uitgebreidere omschrijving plaatsen dan in de alt tag.

Een voorbeeld

Bij een afbeelding van het pand van je bedrijf, kan je in de title-tag zetten: ‘Ons pand’, maar je kunt ook meer informatie geven. Geef eerst een indruk van wat er op de afbeelding staat en daarna een omschrijving van je dienst. Bijvoorbeeld: ‘Het pand van GePeCa Tekst en Web. Wij maken hier goede, gebruikersvriendelijke websites en heldere teksten’. Je geeft zo niet alleen een volledige beschrijving van de foto maar je optimaliseert ook de vindbaarheid van je foto.

Geplaatst in Web Getagd met