Wel of geen disclaimer op je site

Onlangs was een cursist niet tevreden over de inhoud van een WordPress cursus want ‘er werd niet behandeld hoe je een disclaimer op je website plaatst en dat was toch verplicht’.

Een disclaimer is echter iets anders dan een privacyverklaring. Als je persoonsgegevens via je website verzamelt is het verplicht in een privacyverklaring op te nemen wat je met deze gegevens doet, maar het staat iedereen vrij om wel of geen disclaimer op een website te plaatsen.

Een disclaimer is officieel een vrijwaringsclausule waarmee je je aansprakelijkheid probeert uit te sluiten of te beperken, maar het is geen overeenkomst en je kunt er geen wettelijke bepalingen mee omzeilen. Je kunt een disclaimer wel gebruiken voor iets wat je aan je lezers wilt uitleggen, je kunt er bijvoorbeeld in aangeven dat er copyright op je tekst en afbeeldingen rust.

 

Geplaatst in Web

Een reCaptcha instellen

Je hebt ze vast wel eens gezien op websites, een kleine afbeelding van vaak cijfers en letters die je moet typen voordat je een formulier kunt verzenden. Dit is bedoeld om te voorkomen dat robots spam via het contactformulier op je website versturen. Het heet een CAPTCHA, ‘Completely Automated Public Turingtest to tell Computers and Humans Apart’. Het is een test om te bepalen of sprake is van een menselijke gebruiker.

Je kunt bij je contactformulier reCAPTCHA (v3) gebruiken. Dit is de derde versie van de CAPTCHA-techniek en die werkt op de achtergrond, zonder dat gebruikers van je website dit zien, cijfers en letters uit een afbeelding hoeven over te typen of een selectievakje moeten aanvinken.

Hoe stel je een reCaptcha in

Om van deze techniek te kunnen gebruikmaken, heb je een Google-account nodig om je website te registreren:

  • Ga naar https://www.google.com/recaptcha/admin.
  • Log in met je Google-account.
  • Geef een label op, bijvoorbeeld ‘naam’.
  • Kies onder ‘reCAPTCHA type’ voor ‘reCAPTCHA v3’.
  • ­Vul onder ‘Domains’ je domeinnaam in (www.jedomeinnaam.nl).
  • ­Vink ‘Accept the reCAPTCHA Termsof Service’ aan.
  • Laat ‘Meldingen naar eigenaren verzenden’ aan staan. Je ontvangt dan een e-mail als de registratie voor deze techniek gelukt is.
  • Klik op de knop ‘Verzenden’.

Op de volgende pagina krijg je de twee codes te zien: Site Key en Secret Key. laat deze pagina in je browser openstaan en in een ander browservenster de backend van je website.

  • Klik op ‘contact’ in het linkermenu.
  • Klik daarna op ‘Integratie’.
  • Klik onder ‘reCAPTCHA’ op de knop ‘Setup lntegration’.
  • Kopieer de ‘Site key’ vanaf de Google-pagina die je nog open hebt in het andere browservenster.
  • Plak deze achter ‘Site-sleutel’ in je back-end.
  • Doe hetzelfde voor ‘Secret key/Geheime sleutel’.
  • Klik op de blauwe knop ‘Save Changes’.

Je krijgt een melding dat de instellingen zijn opgeslagen en ziet de ‘Site-sleutel’ en een gedeelte van de ‘Geheime sleutel’. Daarmee is het activeren van de reCAPTCHA-techniek gelukt.

Geplaatst in Web Getagd met

Bescherm je afbeeldingen

Wil je voorkomen dat gebruikers afbeeldingen downloaden van je website? Dat kan nooit helemaal, iemand kan ten slotte altijd een screenshot van je afbeeldingen maken of de locatie van je afbeeldingen via de paginabron achterhalen, maar er zijn wel enkele maatregelen om het opslaan van afbeeldingen van je site moeilijker te maken. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen.

Maak het downloaden van afbeeldingen via een rechtermuisklik onmogelijk

Je kunt het met de plugin ‘Disable Right Click for WP’ onmogelijk maken om met een rechtermuisklik een afbeelding van je website op te slaan.
Dit heeft wel een nadeel, als je een afbeelding als link gebruikt, kun je deze link niet meer openen in een nieuw tabblad en dat kan storend zijn voor de bezoekers van je website.

Maak het downloaden van afbeeldingen via een rechtermuisklik onmogelijk

Het enige wat je hoeft te doen is de plugin activeren en installeren. Je afbeeldingen zijn dan niet meer via een rechtermuisklik te downloaden.

Voeg een copyright melding onder je afbeeldingen toe

Je kunt een copyright melding onder je afbeeldingen plaatsen, dat kan mensen afschrikken om je afbeelding te downloaden, maar dat hoeft natuurlijk niet te werken.

Voorzie je afbeelding van een watermerk

Een watermerk op je afbeelding is niet een erg mooi gezicht, maar het ontmoedigt mensen wel om die afbeeldingen te downloaden.

Geef je bezoekers de kans om toestemming te vragen

Als je bezoekers je afbeeldingen wel mogen downloaden, maar wel met jouw toestemming, kun je dit bij de afbeelding aangeven en hen bijvoorbeeld via je contactformulier om toestemming laten vragen.

Geplaatst in Web Getagd met

Afbeeldingen optimaliseren

Het is belangrijk je afbeeldingen te optimaliseren voor het web, ze moeten duidelijk zijn, maar niet groter dan noodzakelijk omdat grote afbeeldingen de laadtijd van je website ernstig kunnen vertragen. Verder is het voor de vindbaarheid van je website goed om je afbeeldingen een duidelijke naam en een zogenaamde alt-tag mee te geven.
De verschillende optimalisaties op een rijtje:

 Bestandsformaten

Foto’s kun je het beste opslaan als een jpg-bestand. Dat is een gecomprimeerd bestand, waardoor de bestandsgrootte kleiner is geworden. Dat brengt iets kwaliteitsverlies met zich mee, maar dat is vaak met het blote oog niet te zien. Door de kleinere bestandsgrootte wordt een jpg-afbeelding wel sneller geladen.
Andere afbeeldingen zoals logo’s, iconen en grafieken, maar ook foto’s met een transparante achtergrond sla je op als png. Een png-bestand is ook een gecomprimeerd bestand, maar hier is geen sprake van kwaliteitsverlies. Het nadeel van een png is echter dat het niet zoveel kleuren kan bevatten en veel zwaarder is dan een jpg-bestand.

Resolutie

Resolutie is het aantal pixels per inch van een afbeelding. Hoe meer pixels, hoe meer informatie de afbeelding bevat en hoe scherper de afbeelding, maar de foto wordt hierdoor ook zwaarder en dat vertraagt de laadtijd. Waar voor gedrukte media meestal een resolutie van 300 dpi (dots per inch) wordt gebruikt is online 72 dpi voldoende. Verwar resolutie niet met afmetingen (de lengte maal de breedte van een afbeelding).

Afmeting

Hoe groter je afbeeldingen, hoe meer ruimte ze in beslag nemen. Maak je afbeelding daarom eerst met een fotobewerkingsprogramma ongeveer op maat voordat je hem uploadt. Daarna kun je hem altijd nog een beetje groter of kleiner maken.

Bestandsnaam

Als je een foto maakt met bijvoorbeeld je mobiele telefoon, heeft die een naam die niet veel zegt. Geef je foto’s voordat je ze naar je WordPressomgeving uploadt altijd een naam die iets zegt over de pagina waarop je hem plaatst. Dus niet 123.jpg, maar bijvoorbeeld afbeeldingen_optimaliseren.jpg,

Alt-tags

Als je een afbeelding in WordPress hebt geüpload, vul dan altijd de alt-tag en de titel in. Dat is niet alleen handig voor blinden en slechtzienden, maar ook goed voor de vindbaarheid van je website. Google ziet namelijk geen afbeeldingen, maar wel de tags die daar als het ware achter hangen.

In het kort:

  • Gebruik jpg of png
  • Gebruik 72 dpi
  • Upload niet veel te grote foto’s
  • Geef je afbeeldingen een logische naam
  • Gebruik de alternatief-tags
Geplaatst in Web Getagd met

WordGom maak notuleren gemakkelijker

Herken je het? Je bent een geluidsfragment aan het uitwerken en je moet steeds je muis pakken om je geluid te stoppen of door te spoelen en weer te starten. Dat kost meer tijd dan nodig is.

Je hebt bij het tikken je handen toch al bij het toetsenbord, dan is het handig via dat toetsenbord ook je geluidsspeler te bedienen. Dat kan met WordGom.

Met WordGom is het mogelijk de Gomplayer met het toetsenbord te bedienen. Je kunt gemakkelijk en vlot schakelen tussen de verschillende functies, zonder steeds je muis te moeten pakken, waardoor je efficiënter aangenamer werkt en dat scheelt tijd.
Ideaal voor het uitwerken van notulen en transcripties.

WordGom maakt notuleren gemakkelijker
Geplaatst in tekst Getagd met ,

Wat is een alt-tekst

Een alt-tekst is een tekst die als het ware achter een afbeelding op het internet hangt. Deze zijn voor mensen meestal niet te zien, maar Google leest ze wel. Dat is handig omdat Google de afbeelding zelf niet ziet. Een alt-tekst is ook bedoeld voor mensen met een visuele beperking, zij kunnen door die alt-tekst met speciale apparatuur lezen wat er op de afbeelding te zien is.

alt-tekst
Geplaatst in Web Getagd met

Webteksten schrijven

Webteksten zijn hele andere teksten dan teksten op papier. Het is dan ook niet aan te raden zomaar een ‘papieren tekst’ op je website te kopiëren, maar wat kun je dan wel doen?

Maak het de lezer gemakkelijk en houd het kort

Lezers op het internet nemen meestal niet de tijd om hele lappen tekst op een website te lezen, ze scannen een pagina als het ware. Zorg daarom voor structuur op je pagina en help je bezoeker de informatie te vinden die hij zoekt, door de belangrijkste informatie bovenaan te zetten.

Gebruik tussenkoppen

Tussenkoppen maken een pagina niet alleen overzichtelijker, ook Google kan deze koppen goed vinden. Maak je koppen daarom niet alleen maar vet, maar gebruik echt de code voor koppen, het liefst H2. H1 en H2 worden namelijk het beste gevonden door Google, maar H1 wordt vaak al gebruikt voor de paginatitel en die is vaak wat groter dan de tussenkoppen.

gebruik afbeeldingen

Gebruik afbeeldingen

Zorg dat je pagina levendig is. Wissel je tekst af met bijpassende afbeeldingen en voorzie die natuurlijk van een zogenaamde alt-tekst.

Gebruik lijsten

Met een opsomming is direct duidelijk welke onderdelen je benoemt maar overdrijf niet, een pagina met alleen maar lijsten is ook niet aantrekkelijk om te lezen.

  • Houd het kort
  • Tussenkoppen
  • Afbeeldingen
  • Lijsten
  • Zoekwoorden
  • Links
  • Call to action

Gebruik zoekwoorden

Ga voordat je je webtekst schrijft eens na waarop mensen googelen en verwerk deze woorden in je tekst. Overdrijf dit niet, je schrijft vooral voor je lezers en niet voor Google.

Meer details? Gebruik een link

Je hebt een korte en duidelijke tekst, maar vaak wil je toch meer informatie geven. Maak dan een link naar gerelateerde webpagina’s.

Call to action

Maak het de lezer gemakkelijk contact met je op te nemen. Dit kan door een link naar je contactformulier: ‘neem gerust contact met ons op’ of door een opvallende knop.

Geplaatst in tekst, Web Getagd met

Wat zijn cookies eigenlijk

Een cookie is een klein tekstbestandje dat een website op de harde schijf van een computer zet op het moment dat iemand de website bezoekt. De belangrijkste functie hiervan is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden.

Functionele cookies

Voor functionele cookies hoef je geen toestemming te vragen. Het is ook niet nodig om te melden dat ze op je website staan. Ze onthouden bijvoorbeeld logingegevens en bij een webshop ook wat gebruikers in hun winkelwagentje hebben. Meld in de privacyverklaring op je website wel dat deze cookies aanwezig zijn.

cookies op een website

Analytische cookies

Analytische cookies meten alle data die zijn terug te vinden in Google Analytics. Deze cookies meten bijvoorbeeld het aantal bezoekers van een website, de tijd dat ze op de website verblijven en welke pagina’s ze bekijken. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ziet IP-adressen ook als persoonsgegevens, maar als je gegevens anonimiseert, is het niet nodig om toestemming voor plaatsing te vragen. Meld ook deze cookies wel in je privacyverklaring.

Tracking cookies

Met tracking cookies verzamel je data over het surfgedrag van de bezoeker van je website. Die data kunnen worden gebruikt voor het efficiënt plaatsen van advertenties. Voor tracking cookies moet je expliciete toestemming van de bezoeker van je website vragen.
Als de bezoeker deze toestemming geeft, slaat de website een cookie op en geldt de toestemming zolang deze cookie op iemands computer staat. Als iemand geen toestemming geeft voor het plaatsen van een cookie, is het mogelijk dat niet alle functionaliteiten van de website werken en soms is dan zelfs de hele website niet te bekijken. Dit laatste is niet toegestaan bij websites van overheidsinstellingen.

Geplaatst in Web Getagd met

Hoe herken je phishing

Jezelf beschermen tegen online oplichting hoeft niet lastig te zijn. Je kunt phishingmails vaak aan een aantal zaken herkennen.

Wie is de afzender?

De naam van degene die de e-mail verstuurt, is gemakkelijk aan te passen, een vreemde mail hoeft dus echt niet van een bekende te komen. Kijk verder naar het e-mailadres van de afzender, klik daarvoor op de naam van de afzender. Als de domeinnaam, het deel achter de ‘@’, niet overeenkomt met de officiële website, dan is de e-mail waarschijnlijk nep. Het is ook mogelijk dat niet alleen de naam, ook het e-mailadres is gekopieerd. Blijf daarom altijd alert en open niet zomaar links en bijlages.

Waar leidt een link naartoe?

Check een link naar een betaalpagina of een inlogpagina klikt voor je erop klikt. Laat je cursor boven een link zweven, maar klik nog niet. Je kunt dan het internetadres zien, controleer of je geen vreemde dingen ziet. Op https://checkjelinkje.nl kun je controleren waar een link naartoe gaat.

Wat wordt er gevraagd?

Vaak proberen criminelen allerlei privégegevens te achterhalen, zoals je gebruikersnaam en wachtwoord of je pincode. Een officiële instantie of bedrijf vraagt nooit om dit soort gegevens, geef ze dus niet door!

Taalgebruik

Het taalgebruik van phishingmails wordt steeds beter, maar vaak zitten deze berichten vol spelfouten en kromme zinnen.

Ben je klant of heb je je ergens voor opgegeven?

Phishingberichten bestaan steeds vaker uit betalingsherinneringen, track & trace links en winacties. Als je geen klant bent of je niet hebt opgegeven voor een is het waarschijnlijk phishing. Bij twijfel kun je contact opnemen met het betreffende bedrijf, maar gebruik daarvoor niet de link of de contactgegevens in het bericht. Zoek zelf het juiste telefoonnummer of e-mailadres op. Laat je ook niet opjagen als iets zogenaamd snel moet.

Fraude melden Ben je toch slachtoffer geworden van online fraude? Meld dit dan via https://www.fraudehelpdesk.nl

Geplaatst in Web Getagd met

WordPress.com en WordPress.org

Kies ik voor WordPress.com of voor WordPress.org en wat is eigenlijk het verschil?

WordPress is er in twee soorten; de versie die je zelf kunt installeren op een eigen domein (WordPress.org) en de gratis dienst van WordPress.com.

WordPress.com

Op WordPress.com kun je gratis een website aanmaken. Je domeinnaam is dan bijvoorbeeld mijnnaam.wordpress.com.
Er zijn allerlei thema’s, je kunt afbeeldingen uploaden, tekst toevoegen en nog veel meer, maar de mogelijkheden zijn beperkter dan als je de installatiebestanden download bij WordPress.org.
Verder heb je veel minder vrijheid in het gebruik van plugins en dus van verschillende functionaliteiten.
Bovendien er is op WordPress.com een beperkt aantal thema’s beschikbaar en worden updates en back-ups centraal geregeld, je hebt er zelf geen omkijken naar.

WordPress.org

Op WordPress.org download je gratis de software van WordPress, die je vervolgens op je eigen domein installeert. Je domeinnaam is dan bijvoorbeeld mijndomein.nl.
Op deze manier heb je veel meer mogelijkheden om je site naar eigen wens in te richten omdat je via plugins allerlei functionaliteiten aan je site kunt toevoegen. Denk aan kalenders, formulieren social media iconen of reactiemogelijkheden. Ook is het mogelijk een eigen thema te gebruiken.
Bij een WordPress site op je eigen domein ben je zelf verantwoordelijk voor back ups en updates.

De voor-en nadelen op een rij

WordPress Heino, Zwolle, Raalte, Salland, Oost-Nederland

Voordelen WordPress.com

  • Het is in principe gratis te gebruiken
  • Gemakkelijk zelf op te zetten
  • Updates en back-ups zijn centraal geregeld

Nadelen WordPress.com

  • Een domeinnaam met WordPress erin
  • Alleen thema’s van WordPress.com beschikbaar
  • Beperkt functionaliteiten (plugins) toe te voegen

Voordelen WordPress.org

  • Een grote hoeveelheid thema’s bechikbaar
  • Meer functionaliteiten (plugins) mogelijk.
  • Totale controle over je website

Nadelen WordPress.org

  • Iets meer technische kennis nodig
  • De hosting en een domeinnaam moet je zelf regelen
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor backups en updates

Kiezen voor WordPress.com of WordPress.org

Om WordPress te leren kennen, is beginnen met WordPress.com een goede optie, maar voor een professioneel ogende en werkende website zou ik kiezen voor WordPress.org.
Je hebt dan een eigen domeinnaam en veel meer mogelijkheden om je site uit te breiden met allerlei functionaliteiten. Bovendien kun je zelf de lay-out van je website bepalen.

Meer weten over WordPress? Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen.

Geplaatst in Web Getagd met