GePeCa Tekst en Web

Wat is een url

Onlangs kreeg ik de vraag om informatie op een bepaalde website te laten wijzigen met de boodschap: “Op de site ‘onderwerp, subonderwerp’ staat onze naam, wil jij die eraf laten halen?” Ik ben gaan googelen op onderwerp en subonderwerp, maar kon de betreffende site niet vinden. Daarom deed ik navraag: heb je de exact url voor mij? Het antwoord was: nee, die heb ik niet ik heb erop gegoogeld.

Soms zijn dingen dus niet zo duidelijk voor iedereen als anderen denken. Wat is een url? url is de afkorting van ‘uniform resource locator’, het is het unieke webadres van een website, in het geval van deze website https://www.gepeca.nl/wat-is-een-url.

Als je deze url aan iemand wilt doorgeven, is de handigste manier om dit adres te kopiëren uit de adresbalk van je browser, daarmee voorkom je dat je per ongeluk spelfouten maakt.

wat is een url
Geplaatst in Web

Een contactformulier op je website

Je kunt en e-mailadres op je website plaatsen om mensen contact te laten opnemen. Je kunt hiervoor ook een contactformulier plaatsen dat staat professioneler. Daarnaast blijft je e-mailadres hiermee verborgen en kun je bezoekers verplichten bepaalde informatie op te geven, wat kan helpen bij het afhandelen van de vraag.

Een veelgebruikte plugin voor het maken van een contactformulier op WordPress site is Contact Form 7.

Contactform 7 installeren

Ga via Plugins naar nieuwe Plugin Tik in het vak ‘Plugins zoeken’: contactform7 in, kies daarna voor Contact Form 7 en installeer en activeer deze:

contactformulier

Maak een nieuwe pagina aan en kies het nu beschikbare blok ‘Contact’. Je kunt nu kiezen welk door jou aangemaakt formulier op deze pagina moet komen:

Een contactformulier maken

Na het activeren van de plugin verschijnt er aan de linkerkant van je dashboard een nieuw menu item met de naam Contact.
Klik op Contact > nieuwe toevoegen.
Tik in het bovenste veld de naam van je formulier en sla je formulier op.

Maak een nieuwe pagina aan en kies het nu beschikbare blok ‘Contact’. Je kunt nu kiezen welk door jou aangemaakt formulier op deze pagina moet komen.

contactformulier

Sla de pagina op.\
Het formulier zelf maak je op via de tab ‘contact’ in het linkermenu van je dashboard: Contact > Contactformulieren.
Klik op je eerder aangemaakt formulier: Contact. Je ziet dan de volgende code verschijnen (links) en recht zie je het resultaat op de contactpagina van je website:

contactformulier

Je ziet in de code van het formulier code tussen haken dit zijn de velden. Laat deze zoals ze zijn.

Velden toevoegen

Boven de code van je formulier vind je verschillende mogelijkheden om aan je formulier toe te voegen:

contactformulier

Wil je bijvoorbeeld een plaatsnaam opvragen, ga dan met je muis op de plek in de code staan waar het veld moet komen en klik dan op de button ‘tekst’. Dan open het volgend scherm:

contactformulier

Tik achter naam een duidelijk omschrijving van het veld in dit geval ‘plaats’ en klik op Tag invoegen. Typ voor de code: Plaats en kijk de verdere opmaak af van de overige code. Sla het formulier op:

contactformulier

Op deze manier kun je ook bijvoorbeeld radiobuttons (Er kan één vakje worden geselecteerd) checkboxes (Er kunnen meerdere vakjes worden geselecteerd) maken.

De ingevulde gegevens ontvangen

Nu wil je natuurlijk nog weten wat een bezoeker op je formulier heeft ingevuld. Deze gegevens kun je per e-mail laten binnenkomen. Klik op de knop ‘Mail’:

Dan opent een scherm waarin je achter ‘Bericht inhoud’ kunt aangeven welke informatie je wilt ontvangen. Je doet dit door de tags die bovenaan staan in de bericht inhoud te plakken en er eventueel tekst bij te typen.

contactformulier

Je kunt ook automatisch een e-mail naar de invuller van het formulier laten verzenden. Vink daarvoor Gebruik e-mail 2 aan.
Hier kun je bijvoorbeeld een tekst typen, bijvoorbeeld: ‘Bedankt voor het invullen van het formulier op mijn website. U ontvangt zo spoedig mogelijk antwoord van ons’. Je kunt de informatie die je niet wil verzenden verwijderen.

Een reCAPTCHA instellen

Om spam te voorkomen is het goed een reCAPTCHA in te stellen. Hiermee moet iemand die je formulier invult bijvoorbeeld een code overtikken om te bewijzen dat hij of zij geen robot, maar een mens is.
Om van deze techniek te kunnen gebruikmaken. Heb je een Google-account nodig om je website te registreren:

  • Ga naar https://www.google.com/recaptcha/admin
  • Log in met je Google-account
  • Geef een label op, bijvoorbeeld ‘naam’
  • Kies onder ‘reCAPTCHA type’ voor ‘reCAPTCHA v3’
  • Vul onder ‘Domains’ je domeinnaam in (www.jedomeinnaam.nl)
  • Vink ‘Accept the reCAPTCHA Termsof Service’ aan
  • Laat ‘Meldingen naar eigenaren verzenden’ aan staan. Je ontvangt dan een e-mail als de registratie voor deze techniek gelukt is
  • Klik op de knop ‘Verzenden’

­Op de volgende pagina krijg je de twee codes te zien: Site Key en Secret Key. laat deze pagina in je browser openstaan en in een ander browservenster de backend van je website.    

  • Klik op ‘contact’ in het linkermenu
  • Klik daarna op ‘Integratie’
  • Klik onder ‘reCAPTCHA’ op de knop ‘Setup lntegration’
  • Kopieer de ‘Site key’ vanaf de Googie-pagina die je nog open hebt in het andere browservenster
  • Plak deze achter ‘Site-sleutel’ in je backend
  • Doe hetzelfde voor ‘Secret key/Geheime sleutel’
  • Klik op de blauwe knop ‘Save Changes’

­Je krijgt een melding dat de instellingen zijn opgeslagen en ziet de ‘Site-sleutel’ en een gedeelte van de ‘Geheime sleutel’. Daarmee is het activeren van de reCAPTCHA-techniek gelukt.

Geplaatst in Web Getagd met

Voeg een Google map toe aan je website

Ook zonder plugin kun je eenvoudig een Google map op je website zetten, handig als je niet alleen online, maar ook fysiek vindbaar wilt zijn. Voor degenen die nu denken: waarom heeft ze dan zelf niet zo’n kaart op haar website? Nou, dat is eenvoudigweg omdat ik een thuiskantoor heb.

Hoe plaats je een Google map op je website

Open Google Maps en tik links boven je adres in:

Google map

Klik daarna op DELEN en vervolgens op ‘Kaart insluiten’ Bovenaan vind je de code die je in een pagina van je website kunt plakken.
Doe dit in een WordPresswebsite in de html-modus van je blok. Je ziet dan in het dashboard niet de afbeelding van de map, maar op je website gelukkige wel.

Google map
Geplaatst in Uncategorized

Hoe kun je zien dat je naar een WordPress website kijkt

Hoe kun je zien dat je naar een WordPress website kijkt? Tijdens mij WordPresslessen laat ik vaak een aantal voorbeelden zien van websites die met WordPress zijn gemaakt en vaak krijg ik dan deze vraag: hoe kun je zien dat een website met WordPress is gemaakt?

Soms staat het gewoon in de footer; iemand heeft een bepaald thema gebruikt om een website te maken en heeft de oorspronkelijk tekst in de footer laten staan. Dan staat er bijvoorbeeld ‘WordPress theme by…’. Bij de meeste WordPress websites staat dit niet zo duidelijk in de footer. Je kunt dan achter de domeinnaam /wp-admin plaatsen: www.website.nl/wp-admin. Als je dan login scherm van WordPress te zien krijgt, draait de website op WordPress, maar dat is niet waterdicht omdat gevorderde gebruikers hun login scherm soms verbergen of verplaatsen in verband met de veiligheid:

WordPress

Je kunt ook in de broncode van een website zoeken naar ‘wp’. Je ziet deze broncode door in de browser op je rechtermuisknop te klikken en dan te kiezen voor ‘paginabron bekijken’. Dan opent een nieuw venster met allerlei code. Als de betreffende website op WordPress draait, zie je links naar mappen zien zoals ‘/wp-content/’.

Er is ook een aantal online tools waarmee je kunt uitvinden of een website op WordPress draait, zoals IsItWP. Het enige wat je hoeft te doen is de betreffende domeinnaam invoeren en op ‘Enter’ te klikken:

Geplaatst in Web Getagd met

Controleer altijd links

Krijg je een e-mail binnen van iemand die je niet kent met daarin een link? Controleer altijd deze links voordat je erop klikt. Zet je cursor een paar seconden boven een link, maar klik nog niet. Na een paar seconden krijg je het hele webadres te zien. Op smartphones en tablets kan dit door een link lang ingedrukt te houden (al kan dit per besturingssysteem verschillen). Check vervolgens of je geen vreemde dingen ziet. Gaat de link wel écht naar de officiële website van het bedrijf of de instantie? Controleer voor alle zekerheid op checkjelinkje.nl of een link legitiem is.

Geplaatst in e-mail

Wel of geen disclaimer op je site

Onlangs was een cursist niet tevreden over de inhoud van een WordPress cursus want ‘er werd niet behandeld hoe je een disclaimer op je website plaatst en dat was toch verplicht’.

Een disclaimer is echter iets anders dan een privacyverklaring. Als je persoonsgegevens via je website verzamelt is het verplicht in een privacyverklaring op te nemen wat je met deze gegevens doet, maar het staat iedereen vrij om wel of geen disclaimer op een website te plaatsen.

Een disclaimer is officieel een vrijwaringsclausule waarmee je je aansprakelijkheid probeert uit te sluiten of te beperken, maar het is geen overeenkomst en je kunt er geen wettelijke bepalingen mee omzeilen. Je kunt een disclaimer wel gebruiken voor iets wat je aan je lezers wilt uitleggen, je kunt er bijvoorbeeld in aangeven dat er copyright op je tekst en afbeeldingen rust.

 

Geplaatst in Web

Een reCaptcha instellen

Je hebt ze vast wel eens gezien op websites, een kleine afbeelding van vaak cijfers en letters die je moet typen voordat je een formulier kunt verzenden. Dit is bedoeld om te voorkomen dat robots spam via het contactformulier op je website versturen. Het heet een CAPTCHA, ‘Completely Automated Public Turingtest to tell Computers and Humans Apart’. Het is een test om te bepalen of sprake is van een menselijke gebruiker.

Je kunt bij je contactformulier reCAPTCHA (v3) gebruiken. Dit is de derde versie van de CAPTCHA-techniek en die werkt op de achtergrond, zonder dat gebruikers van je website dit zien, cijfers en letters uit een afbeelding hoeven over te typen of een selectievakje moeten aanvinken.

Hoe stel je een reCaptcha in

Om van deze techniek te kunnen gebruikmaken, heb je een Google-account nodig om je website te registreren:

  • Ga naar https://www.google.com/recaptcha/admin.
  • Log in met je Google-account.
  • Geef een label op, bijvoorbeeld ‘naam’.
  • Kies onder ‘reCAPTCHA type’ voor ‘reCAPTCHA v3’.
  • ­Vul onder ‘Domains’ je domeinnaam in (www.jedomeinnaam.nl).
  • ­Vink ‘Accept the reCAPTCHA Termsof Service’ aan.
  • Laat ‘Meldingen naar eigenaren verzenden’ aan staan. Je ontvangt dan een e-mail als de registratie voor deze techniek gelukt is.
  • Klik op de knop ‘Verzenden’.

Op de volgende pagina krijg je de twee codes te zien: Site Key en Secret Key. laat deze pagina in je browser openstaan en in een ander browservenster de backend van je website.

  • Klik op ‘contact’ in het linkermenu.
  • Klik daarna op ‘Integratie’.
  • Klik onder ‘reCAPTCHA’ op de knop ‘Setup lntegration’.
  • Kopieer de ‘Site key’ vanaf de Google-pagina die je nog open hebt in het andere browservenster.
  • Plak deze achter ‘Site-sleutel’ in je back-end.
  • Doe hetzelfde voor ‘Secret key/Geheime sleutel’.
  • Klik op de blauwe knop ‘Save Changes’.

Je krijgt een melding dat de instellingen zijn opgeslagen en ziet de ‘Site-sleutel’ en een gedeelte van de ‘Geheime sleutel’. Daarmee is het activeren van de reCAPTCHA-techniek gelukt.

Geplaatst in Web Getagd met

Bescherm je afbeeldingen

Wil je voorkomen dat gebruikers afbeeldingen downloaden van je website? Dat kan nooit helemaal, iemand kan ten slotte altijd een screenshot van je afbeeldingen maken of de locatie van je afbeeldingen via de paginabron achterhalen, maar er zijn wel enkele maatregelen om het opslaan van afbeeldingen van je site moeilijker te maken. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen.

Maak het downloaden van afbeeldingen via een rechtermuisklik onmogelijk

Je kunt het met de plugin ‘Disable Right Click for WP’ onmogelijk maken om met een rechtermuisklik een afbeelding van je website op te slaan.
Dit heeft wel een nadeel, als je een afbeelding als link gebruikt, kun je deze link niet meer openen in een nieuw tabblad en dat kan storend zijn voor de bezoekers van je website.

Maak het downloaden van afbeeldingen via een rechtermuisklik onmogelijk

Het enige wat je hoeft te doen is de plugin activeren en installeren. Je afbeeldingen zijn dan niet meer via een rechtermuisklik te downloaden.

Voeg een copyright melding onder je afbeeldingen toe

Je kunt een copyright melding onder je afbeeldingen plaatsen, dat kan mensen afschrikken om je afbeelding te downloaden, maar dat hoeft natuurlijk niet te werken.

Voorzie je afbeelding van een watermerk

Een watermerk op je afbeelding is niet een erg mooi gezicht, maar het ontmoedigt mensen wel om die afbeeldingen te downloaden.

Geef je bezoekers de kans om toestemming te vragen

Als je bezoekers je afbeeldingen wel mogen downloaden, maar wel met jouw toestemming, kun je dit bij de afbeelding aangeven en hen bijvoorbeeld via je contactformulier om toestemming laten vragen.

Geplaatst in Web Getagd met

Afbeeldingen optimaliseren

Het is belangrijk je afbeeldingen te optimaliseren voor het web, ze moeten duidelijk zijn, maar niet groter dan noodzakelijk omdat grote afbeeldingen de laadtijd van je website ernstig kunnen vertragen. Verder is het voor de vindbaarheid van je website goed om je afbeeldingen een duidelijke naam en een zogenaamde alt-tag mee te geven.
De verschillende optimalisaties op een rijtje:

 Bestandsformaten

Foto’s kun je het beste opslaan als een jpg-bestand. Dat is een gecomprimeerd bestand, waardoor de bestandsgrootte kleiner is geworden. Dat brengt iets kwaliteitsverlies met zich mee, maar dat is vaak met het blote oog niet te zien. Door de kleinere bestandsgrootte wordt een jpg-afbeelding wel sneller geladen.
Andere afbeeldingen zoals logo’s, iconen en grafieken, maar ook foto’s met een transparante achtergrond sla je op als png. Een png-bestand is ook een gecomprimeerd bestand, maar hier is geen sprake van kwaliteitsverlies. Het nadeel van een png is echter dat het niet zoveel kleuren kan bevatten en veel zwaarder is dan een jpg-bestand.

Resolutie

Resolutie is het aantal pixels per inch van een afbeelding. Hoe meer pixels, hoe meer informatie de afbeelding bevat en hoe scherper de afbeelding, maar de foto wordt hierdoor ook zwaarder en dat vertraagt de laadtijd. Waar voor gedrukte media meestal een resolutie van 300 dpi (dots per inch) wordt gebruikt is online 72 dpi voldoende. Verwar resolutie niet met afmetingen (de lengte maal de breedte van een afbeelding).

Afmeting

Hoe groter je afbeeldingen, hoe meer ruimte ze in beslag nemen. Maak je afbeelding daarom eerst met een fotobewerkingsprogramma ongeveer op maat voordat je hem uploadt. Daarna kun je hem altijd nog een beetje groter of kleiner maken.

Bestandsnaam

Als je een foto maakt met bijvoorbeeld je mobiele telefoon, heeft die een naam die niet veel zegt. Geef je foto’s voordat je ze naar je WordPressomgeving uploadt altijd een naam die iets zegt over de pagina waarop je hem plaatst. Dus niet 123.jpg, maar bijvoorbeeld afbeeldingen_optimaliseren.jpg,

Alt-tags

Als je een afbeelding in WordPress hebt geüpload, vul dan altijd de alt-tag en de titel in. Dat is niet alleen handig voor blinden en slechtzienden, maar ook goed voor de vindbaarheid van je website. Google ziet namelijk geen afbeeldingen, maar wel de tags die daar als het ware achter hangen.

In het kort:

  • Gebruik jpg of png
  • Gebruik 72 dpi
  • Upload niet veel te grote foto’s
  • Geef je afbeeldingen een logische naam
  • Gebruik de alternatief-tags
Geplaatst in Web Getagd met

WordGom maak notuleren gemakkelijker

Herken je het? Je bent een geluidsfragment aan het uitwerken en je moet steeds je muis pakken om je geluid te stoppen of door te spoelen en weer te starten. Dat kost meer tijd dan nodig is.

Je hebt bij het tikken je handen toch al bij het toetsenbord, dan is het handig via dat toetsenbord ook je geluidsspeler te bedienen. Dat kan met WordGom.

Met WordGom is het mogelijk de Gomplayer met het toetsenbord te bedienen. Je kunt gemakkelijk en vlot schakelen tussen de verschillende functies, zonder steeds je muis te moeten pakken, waardoor je efficiënter aangenamer werkt en dat scheelt tijd.
Ideaal voor het uitwerken van notulen en transcripties.

WordGom maakt notuleren gemakkelijker
Geplaatst in tekst Getagd met ,