Hoe herken je phishing

Jezelf beschermen tegen online oplichting hoeft niet lastig te zijn. Je kunt phishingmails vaak aan een aantal zaken herkennen.

Wie is de afzender?

De naam van degene die de e-mail verstuurt, is gemakkelijk aan te passen, een vreemde mail hoeft dus echt niet van een bekende te komen. Kijk verder naar het e-mailadres van de afzender, klik daarvoor op de naam van de afzender. Als de domeinnaam, het deel achter de ‘@’, niet overeenkomt met de officiële website, dan is de e-mail waarschijnlijk nep. Het is ook mogelijk dat niet alleen de naam, ook het e-mailadres is gekopieerd. Blijf daarom altijd alert en open niet zomaar links en bijlages.

Waar leidt een link naartoe?

Check een link naar een betaalpagina of een inlogpagina klikt voor je erop klikt. Laat je cursor boven een link zweven, maar klik nog niet. Je kunt dan het internetadres zien, controleer of je geen vreemde dingen ziet. Op https://checkjelinkje.nl kun je controleren waar een link naartoe gaat.

Wat wordt er gevraagd?

Vaak proberen criminelen allerlei privégegevens te achterhalen, zoals je gebruikersnaam en wachtwoord of je pincode. Een officiële instantie of bedrijf vraagt nooit om dit soort gegevens, geef ze dus niet door!

Taalgebruik

Het taalgebruik van phishingmails wordt steeds beter, maar vaak zitten deze berichten vol spelfouten en kromme zinnen.

Ben je klant of heb je je ergens voor opgegeven?

Phishingberichten bestaan steeds vaker uit betalingsherinneringen, track & trace links en winacties. Als je geen klant bent of je niet hebt opgegeven voor een is het waarschijnlijk phishing. Bij twijfel kun je contact opnemen met het betreffende bedrijf, maar gebruik daarvoor niet de link of de contactgegevens in het bericht. Zoek zelf het juiste telefoonnummer of e-mailadres op. Laat je ook niet opjagen als iets zogenaamd snel moet.

Fraude melden Ben je toch slachtoffer geworden van online fraude? Meld dit dan via https://www.fraudehelpdesk.nl

Geplaatst in Web